Powered By Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kaum kerabat aku

Sabtu, 5 Januari 2013

Balik Kampung daa!!!!

Pusing punya pusing.....episod kembara masuk entri lagi, kali ni kemana pula??? balik kampung??? Kelantan  ke??? Bukan Kelantan erk!!! kali ni kisah balik kampung aku yang kena menyeberang lautan baru sampai......bukan juga sebuah pulau peranginan tau...negara ni....wah jauh juga kampung aku....

Bestkan...tapi, acctualy ni bukan kampung asal aku dilahirkan...ni asal negara atuk aku sebelah mama aku... mana lagi kalu bukan Indonesia......tapi sebelum tu nak ingatkan erk...atuk aku bukan pedatang haram tau.....hahaha......datang dengan halal tau dan siap kahwin dengan 'cek mek bunga' dari Kelantan lagi.......dah arwah pun  atuk aku ni......aku pun lupa camner rupa dia...almaklum dia pergi masa aku tak pandai jalan lagi....sebelum tu meh ramai-ramai kita sedekahkan dulu al-fatihah kepadanya ya..... :)

Balik kampung... tak balik kampung juga la...tapi jejak ke negara yang masih ada pertalian dengan akula kan.....Bandung.....mesti ramai diantara kita dah sampai kesana...yela kan salah satu tempat yang menjadi kunjungan para pelancong yang ke nagara sana...samaada vacation atau dapatkan barang-barang dagangan....Bandung ni kalau korang nak tau dikenali juga sebagai "Kota Fashion" kat sana.....so tak pelik kalau sampai sana korang akan jumpa dengan ramai pelancong dari Malaysia.........ramai diantaranya datang untuk mendapatkan bahan bekalan mereka...tak kirala dari segi fesyen moden maksud aku t-shirt, jeans dan sebagainya yang berkaitan, nak dapatkan ini bagi aku la area Cihampelas Walk @ glamour dengan nama 'Ciwalk' the best....lagi???....untuk dapatkan material kain-kain ela dan barangan untuk butik pengantin...hah! kalau pasal nie, kat sana memey expert.... korang boleh survey kat Pasar Baru Trade Centre.

Bagi yang suka meneroka dan melepak lak banyak tempat menarik yang korang boleh jelajah kat sana...honeymoon pun ok what...hehe.....terletak di daerah yang tinggi dari paras laut so, Bandung ni...memang agak dingin sikit diantara kawasannya.....diantaranya tempat menarik yang korang bleh melepak ialah area Bukit Dago, Paris Van Java, Ke Kawah Gunung Berapi (Tangkuban Perahu), Trans Studio Bandung (ala2 universal studio gitu)......ok...yang lain-lain tu korang dapatkan maklumat kat tempat yang sepatutnya.... :)

aku ada beberapa memori yang boleh dikongsi......jom la tengok walau tak berapa menarik.....

Tankuban Parahu - salah satu kawah gunung berapi yang tak aktif lagi...
nampak kat bawah tu.....dulu muntah lahar...hancusss.....


pokok ni memang aneh dia punya fizikal...kata dorang kat sana...hanya terdapat  kat sana je.....betul ke tak, aku tak tahu sebab gunung berapi lain aku tak pernah sampai...:)

gelegak lagi tu.....tu bukan setakat telur masak....daging pun jadi empuk

ni yang best lulur......lahar gunung berapi......tapi sebenarnya de cerita yang lagi best disebalik ni.....

hablur - apabila gas sulfur bertindakbalas dengan udara....

ok...de info sikit pasal Tangkuban Parahu....ceritanya gini...korang nampak tak budak-budak yang dok lulur kaki aku tu.....tak payah bayar tau....bukan sorang...tapi 4 orang....dahla eskot aku dari puncak gunung yang ada signboard tu sampai ke pertengahan gunung...amik masa jugala nak sampai ke kawah yang aku lulur tu...tak berapa ingat rasanya 30-45 minit jalan rasanya.....ceritanya pasal tak payah bayar camni......logik tak korang fikir...eskot perjalanan, tolong bawak barang-barang aku lagi...siap lulurkan...tak mau duit plak dorang ni????baik bebenor.........hehe...baik ya...siapla ko Eedi.....korang tau, sebab tak mau duit tu kernanya memang dorang ni dilarang daripada menerima duit-arahan dari jabatan pelancongan dorang....so, oleh sebab tak boleh terima duit korangla yang akan jadi mangsa nanti setelah siap lulur dan korang nak gerak balik keluar dari kawasan tu...korang akan dihantui bayang-bayang, mana tak nya selagi korang tak beli barang-barang jualan like cenderahati daripada dorang ni sampai ke mobil la korang diekori...dipujuk rayu...dipaksa....sehingga korang rimas serimas rimasnya....giler la jawabnya nak melayan...dari kawah berjalan nak ke modil 10-15 minit juga....bayangkanla.......selagi tak beli selagi itula.....korang nak marah memang tak boleh...dah memang kerajaan dorang buat sistem tu kot...memang bijak atur strategi......ni bukan soal kedekut ke apa...korang bayangkan barangan yang dorang ofer tu sampai jutaan rupiah maknanya boleh cecah ratusan ringgit...what for??? aku datang nak jalan-jalan...kalau setakat beli yang biasa-biasa tu...okla...like t-shirt ke...apa-apa yang berkaitan.....tapi jangan risau...kalau korang tak nak ditimpa masalah ni...dari puncak atas sana korang jangan turun kebawah...tapi takde peluangla nak rasa lulur yang fresh dari ladang tu...aku nasihat kan kalau nak turun juga...just dapatkan guider and the sepanjang perjalanan tu korang jangan melayan sesiapa pun selain guider korang.........tetapi kalau ada juga yang follow korang sampai ke mobil.....korang bekeras juga jangan beli sehinggakan dorang keluarkan barang yang paling murah.........selamatla korang............bukan apa dorang semua ni ade link dari driver yang bawa kita ke sana hingga guider tu sendiri.....so berhati.....ok?????

'Ciwalk' - aku suka cari t-shirt area ni



XXI - kalau kat sini GSC @ TGV cinemas
oklass.....aku check out dulu........hope dapat membantu siapa-siapa yang sampai kesana....

info : ni cerita 2012 punya bukan yang terbaru....rambut aku pun panjang lagi.....just berkongsi... :)











15 ulasan:

Kak iman berkata...

nk oder fm dri sne boleh ke?huhu

Tanpa Nama berkata...

salam eedi...menariknya tempat ni...

Irfa berkata...

emm sy x penah g bndung.tp dh byk dgn citer kna pau secara paksarela di tgkuban
perabu ni.mmg mcm ni cara
diorg cari mkn.

Eedi Aziz berkata...

Budak Kampung : fm??

Wirda Amir @ Irfa : pesanan...kalau sampai kesana nati berhati-hatila ya...memey tu dah cara dorang...so, beringat..kalu x naya...

Unknown berkata...

cemas pula ending cerita Eedi tau! harap dpt info yg nak kesana...

Eedi Aziz berkata...

Etuza Ezawarna : ya...sediakan payung sebelum hujan...kalau orang yg tak biasa lagila dorang akan cuba mencekik....so becareful...

Hanny Abdullh berkata...

alaaa x aci lahhh kalu cam ni kita gi awk pun gi. Mana yg kita pergi awk x gi ekk???..hehehe saje je nak wat2 jeles..tp mmg syok kan tgok tmpt org..

Eedi Aziz berkata...

Hanny Abdullah : mna erk??? xtau lagi kak?....tgk entri2 seterusnya....:)

intanfirdaus247 berkata...

salam kunjung eedi..wah g bandung! kak intan like..!hehe..salam kunjung...salam ukhuwah..maaf lambat jejak balas..:)

Eedi Aziz berkata...

intanfirdaus247 : thanks sudi singgah....salam blogger... :)

Broken_jar berkata...

singgah sini dan follow :)

Sya Chot .. berkata...

sama macam chot g china tahun lps..pun sama..kemain dia urut2 kaki la,rendam kaki ngn air panas la,suh rasa tu la,ni laa..dia xmaw duit,tapi suh beli produk dia..wht the hack btl..kalau takat rm10 tu ok g,ni sampai beratus2..g sana nk holiday,bukn nk beli brng mhl..hehe

Eedi Aziz berkata...

spontaneous_gurlz : thnks....

Sya Chot .. : betulla tu...cara dorang cari makan...

lynmunir berkata...

Memang banyak tempat yang menarik di Sumatera ni.

Eedi Aziz berkata...

Lina md. munir : betul tu kak...